Passionate, gun, trainwreck, memories, summer, electric, lullaby, senseless, song, sadist :|

HAI SĂ NE JUCĂM ÎMPREUNĂ. CE CIUDAT SUNĂ ACUM, CÂND ACEL SENTIMENT INOCENT A DISPĂRUT DE MULT. HAI SĂ ZBURĂM. NU, O SĂ STĂM PE PĂMÂNTUL ĂSTA ŞI O SĂ ZÂMBIM SARCASTIC PÂNĂ CÂND CINEVA SE VA PRINDE CĂ SUNTEM EXTRAORDINARI. PENTRU CĂ SUNTEM.

duminică, 3 noiembrie 2013

Why Nijikon 2013 was a fail for me

sau
"De ce nu o să mai prea merg eu la convenţii anime"

      Anul acesta n-o să aveţi parte de entuziasm de la mine. Şi nici de toleranţă deşi eu mă consider o persoană care iartă uşor, repede şi mult. Am să fiu ceva mai strictă şi pretenţioasă cu comentariile anul ăsta, şi asta din simplul motiv că defectele covenţiei i-au bătut calităţile. Pe scurt, ce se întâmplă e că Nijikon-ul în ultimii ani tot ce-a făcut a fost să involueze. Normal, tot ce-i aici scris de doar părerea mea.

În principal:
- totul a fost dezamăgitor
- publicul anime din România pare să involueze
- noua locaţie e varză murată şi călcată în picioare
- organizarea în general a avut mai multe lacune decât în alţi ani
- selecţia de merchandise este redusă şi neinteresantă
- selecţia din aleea artiştilor e ceva mai interesantă  
- prezentatorul a fost jalnic
- cosplay-ul pare să fi regresat faţă de ediţii trecute

      Pe blogul ăsta de care nu mă mai ocup dar care devine util în situaţii de genul, sunt înscrise mai toate convenţiile/evenimentele la care am fost eu. Primul meu Niji a fost în 2010 şi de atunci am fost la fiecare ediţie, plus la fiecare ediţie de Otaku. Eu nu prea le diferenţiez pentru că...nu e mare diferenţă între ele, am impresia că sunt organizate cam de aceeaşi oameni.

      Baza problemei de fapt e prostia omenească dar de aia nu se scapă. Apoi, faptul că oamenii care au aşa cât de cât o anume "cultură de otaku", să-i spunem, sunt puţini. Pentru cei care nu ştiu, termenul de otaku are o conotaţie negativă în sensul de bază (care s-a mai ameliorat între timp). Ce încerc eu să spun e că o bună parte din oamenii care vin la Niji/Otaku, deşi au anumite cunoştinţe (aka anime văzute/manga citite/whatever japan related or maybe not knowledge), eu consider că nu au defapt ce căuta acolo. Şi "publicul" e o problemă, dar asta poate fi suportabilă. Astfel că, adevăratul public care ar trebui să apară la convenţie este defapt alcătuit dintr-un procentaj relativ mic din toţi cei care se află defapt acolo. Cu alte cuvinte, dacă persoana nu-i "fan anime" (cum naibii scrie pe poster), nu are ce să caute acolo, atâta timp cât este neinteresat sau semi-neinteresat. Adică văd figuri care vin la conveţie ca să se distreze, însă fără tot elementul anime care ar trebui naibii să fie baza. Bineînţeles, cei care nu ştiu, dar vor să cunoască, sunt bineveniţi - doar aşa eram şi eu la prima mea convenţie. Sunt evident fixistă cu chestia asta dar o fărâmă de adevăr tre' să fie în ce zic eu aici.
       Înainte să intru în pâine hai să vorbim puţin despre atitudinea mea personală. Am scris un întreg paragraf dar l-am şters şi mi-am dat seama că pot să mă rezum la ideea că eu sunt greu de impresionat, dar nu pretenţioasă.
      Ştiţi, credeam că n-avem aşa probleme grave de organizare cu evenimentele astea. Evident că aveam, dar până acuma am lăsat să treacă de la mine sau efectiv nu le-am văzut deoarece calităţile evenimentului respectiv băteau defectele. E normal ca atunci când defectele sunt mai multe să le vezi pe alea primele. Probleme de organizare au fost multe, dar am să încerc să iau totul în ordine cronologică. Mi-a plăcut enorm că noi ăştia cu bilete dinainte am putut intra primii, fără să mai stăm la coadă. Dar, înainte de asta, am aşteptat jumate de oră după ora deschiderii ca să putem intra. La fiecare convenţie programul s-a decalat aşa în mod nesimţit (eu sunt fixistă cu timpul), dar am cam ignorat pentru că ce se întâmpla era chiar interesant. Deci, şi anul ăsta programul a sărit în jurul concursului de cosplay. Organizarea tehnică putea fi mai bună - difuzoarele mi s-au părut date prea tare (şi am stat şi în spatele sălii de spectacol, dar şi în partea din faţă), screening-ul a fost naşpa rău, nu s-a văzut bine (că era lumină prea multă în sală cred) şi apoi detalii patetice gen faza de la recital/momentul artistic de azi că a trebuit să-i ţină cineva foaia cântăreţului pe scenă. Apoi faza cu sesiunea de autografe a lui Cvy - din moment ce nu era pe program dar era pe facebook înseamnă că s-a hotărât după ce a venit ea în ţară, dar chiar dacă a fost o decizie luată repede şi deci n-au avut timp de pregătiri, cum naibii nu ştia persoana de al dracului INFO POINT ce şi cum? Bine că eu mă descurc singură. Deşi aici e faza e că eu mă cam grăbesc şi-mi place să am totul pus la punct din timp - puteam simplu să aştept să anunţe prezentatorul după concursul cosplay şi problema nu mai exista dar tot conceptul de hotărâre şi pregătiri rapide nu mi se pare deloc profesionist. De ce nu poate totul să fie bine pus la punct şi gata? Toată convenţia aia mie mi-a dat impresia de improvizare. Ca să nu mai spun că mi-e ruşine şi-mi pare rău pentru Cvy că a venit la o astfel de convenţie pentru primul ei eveniment în Europa.
      Noua locaţie e naşpa. E adevărat că e mai mare şi s-a mai fluidizat traficul de oameni faţă de Palatul Copiilor. Şi faptul că oamenii nu ştiu să meargă pe stradă/alei/coridoare/habar n-au orientare în spaţiu şi nu gândesc că nu te opreşti în mijlocul drumului/sălii/târgului să faci poze (şi unii se supără pe mine când mă văd că încerc să trec repede prin spatele lor adică încerc să-i deranjez din actul lor plin de prostie) e o problemă imposibil de rezolvat dar trebuie menţionată. Turbohalle e rece frate, nu că mi-a fost frig, dar zidurile alea şi întreaga atmosferă a spaţiului e dominată de culori reci, e statică, simt că mă alungă. Plus...scaune din plastic în sala de spectacol? Nu mă deranjează ideea (trecând peste faptul că termenii "scan de plastic" şi "sală de spectacol" par scârboşi puşi unul lângă altul), dar pentru cineva care e obişnuit cu scaunele alea cât de cât decente de la Palatul Copiilor/Academia Româno-Americană, schimbarea e neplăcută. Nu ştiu cum era backstage-ul dar de afară părea jalnic.
      Merchandise-ul a fost dezamăgitor. Aici evident că nu e vina organizatorilor, ci a industriei (dovadă că prostia e mondială), ştiam că o să fie Shingeki no Kyojin, dar nu peste tot frate. Ok, Shingeki no Kyojin, dar de ce naibii doar Levi-Eren-Mikasa-Armin? Adică ok, să fie chestii populare din abundenţă, dar nu doar şi numai alea. Am avut o grămadă de bani şi nimic interesant de cumpărat. Două treimi din merch e de calitate mediocră/proastă şi eu nu dau banii pe aşa ceva, iar seriile care se găsesc sunt fix chestiile de care eu nu sunt interesată. Bine, sunt fan anime tânăr, dar am gusturi destul de largi şi o listă de anime destul de diversă şi lunguţă. Singurul "magazin" bine pus la punct a fost manga shop-ul pentru că deh acolo există creieri adevăraţi la bază. Eu am avut comandă din'nainte dar ce am văzut la stand mi s-a părut o selecţie interesantă. În principal eu cu merchandise-ul sunt picky pentru că nu cumpăr chestii pe care le folosesc efectiv (căni/mouse-pad-uri/ustensile whatever sau insigne/strapuri/keychain-uri) pentru că mi-e să nu le pierd/uzez/rup
      Aleea artiştilor a fost ok ca de obicei, numai de acolo am luat câte ceva. E o artistă pe care o ştiu de mult şi faptul că am luat vreo 5 postere de la ea e un achievement al convenţiei. Apoi cineva care făcuse magneţi cu Kagura Demuri din Aquarion şi când l-am recunoscut s-a bucurat şi a sărit în sus "În sfârşit l-a recunoscut cineva!". În momentul ăla m-am bucurat şi apoi mi-a venit să plâng pentru că atât de rare au ajuns să fie momentele cu adevărat frumoase la convenţie. Dar, în principal, tot aceleaşi personaje populare şi-n aleea artiştilor.
      Zonele de gaming/board games/desenat/aparatură tehnică whatever sunt afară din aria mea pentru că înseamnă o anume implicare socială and i'm awkward about that. Singurele chestii pe care le joc eu sunt visual novel-uri şi alea sunt cea mai inaccesibilă latură a divertismentului venit din Japonia. Defapt şi de drept tot ce consum eu e venit numai din Japonia deci orice altceva pentru mine e total neinteresant. 
      Acum sala de spectacol în sine - prezentatorul mie nu mi-a plăcut, dacă ar fi s-o zic dur, aş zice că mi s-a părut patetic. Pur şi simplu a făcut genul de glume la care eu nu râd...nu-mi amintesc să fi râs multă lume la glumele lui. Tipul se descurcă dar nimic mai mult de atât. Iar eu sunt genul de persoană care consideră că atunci când cineva vrea să facă ceva anume într-o poziţie cât de cât oficială şi serioasă tre' să aibă anumite studii/capacităţi. Tipul a fost aşa jalnic încât sincer mi-a fost ruşine să mă uit la el.
      Concursurile de cosplay în sine au fost ceeele mai jalnice. Deci am impresiat că s-a regresat grav în ultima vreme. La Niji 2012 a fost chiar impresionant, la Otaku în primăvară nu la fel de extraordinar dar destul de ok dar acum a fost patetic. Au fost costume bune, dar puţine şi în mare parte neimpresionante. La grupe a fost total şi pur şi simplu groaznic. Mă gândeam cum naibii evaluează juriul aşa ceva. Deşi s-ar putea să privesc cosplay-ul dintr-o perspectivă greşită dar când vine vorba de asta sunt foarte strictă. Nu de alta, dar cosplay-ul ar trebui să fie frumos, şi ce am văzut eu n-a fost. 
      Probabil o fi fost totul ceva mai derutat din cauza schimbării de locaţie, habar n-am. De menţionat că n-am mers la convenţie cu prea multe aşteptări. După ce am analizat starea lucrurilor în prima jumătate de oră după ce am ajuns, am hotărât că eu nu o să mai vin la convenţii prea des. Probabil voi mai merge pentru invitaţi şi pentru viitoare posibilităţi, însă am ajuns la concluzia că cel mai bine îmi iau eu ce merch/manga/jocuri/anime vreau de pe net direct din Japonia şi pun bani deoparte ca să merg în Japonia şi gata.  
      Am crescut? S-a dus entuziasmul pueril? S-au prostit toţi sau m-am făcut eu mai deşteaptă? A ajuns experienţa la saturaţie? Am avut o pânză neagră peste ochi în ultimele zile sau ce?

3 comentarii:

  1. Am fost si eu la Nijikon in prima zi.
    Sunt de aceasi parere cu tine.Eu ma asteptam sa regasesc la aceasta conventie,persoane care au cunoscinta de cauza si care chiar iubesc cultura japoneza moderna; respectiv otaku.
    Ce am gasit a fost o adunare plina de neaveniti care au venit sa se afle in treaba,standuri de proasta calitate si nu in ultimul rand,o sala urata care iti dadea impresia de orice altceva,dar nu te anime.It was freaking cold btw.
    And for god's sake;I thought the cosplay competition was only for those who dress up as anime characters, not videogames figures.
    Here's another thing;don't you think that the jury was made of the wrong people?I've known Cvy,but I never seen or heared those other two guys before.
    That guy who was in the dark vader costume(more like fat vader if you ask me):''I don't know anything about anime or videogames but I'll talk about the costumes..''.
    I've been in many otaku shops all over Europe,but never to a convention before.Maybe I was expecting too much,but I have to say that this edition was,al least for me,horrible.

    Anyway,it's good to hear someone who thinks the same.Great article!

    RăspundețiȘtergere
  2. kiba am inteles ce-ai vrut sa zici dar de ce n-ai continuat sa scrii in romana? ;)

    RăspundețiȘtergere

 
back to top